Om zelf goed geïnformeerd te zijn over de tweede fase en om deze informatie ook goed te
kunnen presenteren aan je ouders zijn er enkele gezamenlijke informatielessen over de
tweede fase. Elke school organiseert dit op haar eigen wijze. Van je docent hoor je
wanneer je wat gaat doen.
Er zijn vijf onderdelen:
Er zijn vijf onderdelen:
- Decanenles
Je woont de decanenles bij. De decaan vertelt het een en ander in deze les. En je kunt zelf de decaan alle vragen stellen die ook maar iets met het kiezen van vakken en de tweede fase te maken hebben. - Workshops (voor vakken die je nu nog niet hebt)
Je woont workshops bij van docenten die lesgeven in de tweede fase. Deze workshops zijn bijeenkomsten waar je op een actieve manier kennismaakt met vakken uit de tweede fase. Je maakt kennis met de inhoud van de vakken, maar ook met werkvormen die in de tweede fase worden gebruikt. - In de gewone lessen
Alle vakken die geen workshop geven verzorgen de informatie in hun eigen les. Dus de docent wiskunde legt dan uit hoe er gewerkt wordt in de tweede fase en wat bijvoorbeeld het verschil is tussen Wa en Wb. - Tweede fase feiten
Aan de hand van het opdrachtenformulier Tweede fase feiten ga je op zoek naar antwoorden op vragen. Dit formulier kun je downloaden. - Informatieavond
Je wordt ingelicht over de informatieavond die we over een paar weken voor ouders gaan organiseren. De onderwerpen en taken worden over groepjes verdeeld. In overleg met je docent wordt bepaald wie wat gaat doen voor die bijeenkomst. Maak een planning van jullie werkzaamheden. Gebruik daarvoor het formulier Plan van aanpak.
- je werkt in groepen van drie tot vier leerlingen per onderwerp;
- doe onderzoek door
- interviews met bovenbouwleerlingen, docenten, coördinatoren, de decaan;
- documentatie op eigen school;
- algemene gegevens op internet;
- elk groepje maakt een A4-tje over het eigen onderwerp (daar kan een boekje van gemaakt worden);
- elke presentatie duurt minimaal 5 en maximaal 10 minuten;
- om te oefenen geven jullie eerst je presentatie aan de rest van de klas. (generale repetitie);
- daarna verzorgen jullie per klas de presentatie voor de ouders;
- je groepje mag zelf bedenken in welke vorm jullie de presentatie doen. (PowerPoint, website, quiz, toneelspel, poster).